21 januari 1969

Overdracht van de eerste bij de Nederlandsche Dok en Scheepsbouw Maatschappij (NDSM) in Amsterdam gebouwde mammoettanker 'Melania' (210.000 ton) aan Shell Tankers. De 'Melania' is de eerste in Nederland gebouwde tanker die in twee delen werd gebouwd.

Op de NDSM werven werden voor de 60tiger jaren ook tankers van toen gebruikelijke tonnage gebouwd, maar voor de bouw van mammoettankers moesten er aanzienlijke investeringen gedaan worden.
Zowel de hellingen als de dokken waren niet lang genoeg voor de bouw van een 325 meter lang schip.
Bovendien zouden bij de tewaterlating problemen ontstaan, omdat de 325 meter lange tanker niet voldoende stijheid zou hebben.
Om het toch mogelijkte maken om een dergelijk lang schp te bouwen, bedacht men de bouw in 2 delen door twee helingen tot een te verlengen en met een dokdeur af te sluiten en boven het dok een grote portaalkraan te contrueren.
Die kraan haalde de secties uit de lashal voor de montage naar het dok; eerst het achterschip gebouwd en als dat tewater gelaten was en aan de afbouwkade verdere afgebouw gemeerd lag, werd er op de helling met het voorschip begonnen.
Als beide helften gereed waren werden ze met een speciaal daarvoor ontwikkelde techniek aan elkaar gelast.
Door de beide helften naar elkaar toe te varen en met ballast te stabiliseren vond het lassen plaats in een speciaal u-vormig caisson, ontwikkeld door J.Westra van het NDSM ontwerpbureau, waarvoor in het buitenland ook belangstelling was.
Het totale aantal op deze wijze gebouwde mammoettankers bedroeg uiteindelijk 16, waarvan de MELANIA voor Shell in 1968 de eerste was.


Bron:
C.P.P. van Romburgh & E.K. Spits: 'Nederlandsche Dok en Scheepsbouw Maatschappij' (1996)