Frans Lavell, de schrijver en artistiek leider.

Na de meest uiteenlopende baantjes en banen werd Frans Lavell op dertigjarige leeftijd copywriter bij het Amerikaanse reclamebureau Ted Bates, Daarna ging hij naar J. Walter Thompson en Mc Cann Erickson waar hij Creative director Benelux werd. Hij behaalde in die tijd vooral veel internationale prijzen en werkte voor internationale campagnes voor Coca Cola, Martini, General Motors. Lufthansa. Zijn werk heeft zich altijd gekenmerkt door gebruik van zang en muziek hetgeen culmineerde in de zeer ongewone en opvallende liedjescampagne voor Nationale Nederlanden waarvoor hij samen met art director Patric Mulder en producer John Kok tv commercials maakte met de artiesten: Maarten van Roozendaal, Lilian Vijera, Trijntje Oosterhuis, Karin Bloemen, Lois Lane, Montezuma Revenge, Lucretia van der Vloot, Clous van Mechelen, Tina Turner. Het bezorgde Nationale Nederlanden toen een reclamebekendheid van meer dan 90%.
Hij schreef de op nationale en internationale nieuwskanalen geciteerde excuus advertentie van El Al na de Bijlmerramp.
Hij doceerde copywriting aan de Hogeschool Holland en de schrijversvakschool ’t Colofon, initieerde samen met Cees Sens, Harry Obdeijn en Martin Veltman een wervingscampagne voor jong talent waar grote en bekende talenten uit zijn voorgekomen.
Hij gaf de aanzet tot directe inschakeling van kunstenaars voor reclamedoeleinden met zijn bedrijf Hommage aan Majakovski , een door Neerlands meest visionaire ondernemer Eckart Wintzen bejubeld initiatief. Een initiatief dat nu meer en meer wordt gevolgd.
Zijn met de paplepel ingegoten afkeer van racisme en intolerantie inspireerde hem tot het maken van het Muziektheater Kantara (brug) over de Hollandse kaper Jan Janszoon van Haarlem die moslim werd en admiraal van de Marokkaanse kapers. Voor het Marokko jaar 2005 waren de schouwburgen in Rabat en Utrecht al geboekt maar de moord op Theo van Gogh in November 2004 had zoveel subsidiënten huiverig gemaakt, dat ze zich terugtrokken. Camerata Trajectina en het ensemble Weshem hebben toen van het idee een muzikale vertelling gecreëerd waarmee toch nog een succesvolle tournee (tot in Rabat) is gemaakt. De research voor Jan Janszoon bracht hem in aanraking met de geschiedenis van Maria Nunez. Want het gebeurde allemaal in dezelfde tijd, een tijd waarin mensen elkaar naar het leven stonden om wat ze dachten en geloofden. Toen Oktober 2005 Theaters Tilburg en Fontys een competitie uitschreven voor de beste synopsissen voor muziektheater stuurde hij een synopsis in voor Moslimkaper Jan Janszoon en voor Maria Nunez. Uit de 50 inzendingen werden er 9 uitverkoren waaronder deze twee. Deze negen werden nog eens beoordeeld door 14 theaterdirecteur op publieksaantrekkelijkheid en toen kwam Maria Nunez eruit als beste eruit voor het grote theater. Door geldgebrek is dit initiatief van Fontys en Theaters Tilburg echter op een dood spoor geraakt. Daarom is Frans Lavell gelukkig dat hij in de Stichting Aorta Muziektheater een hardwerkende supporter heeft gevonden.

www.marianunez-musical.com