Rijdend Spoorwegmuseum

COLLECTIE

De VSM beschikt over een grote hoeveelheid historische stoomlocomotieven.
De meeste locomotieven zijn afkomstig uit Duitsland. Twee locomotieven komen uit Polen, één machine is afkomstig uit Oostenrijk.
Naast stoomlocomotieven heeft de VSM ook vele, voornamelijk Nederlands historische diesellocomotieven, in haar bezit. Van kleine rangeerlocomotoren tot grote Nederlandse lijndiesels.

Uiteraard beschikt de VSM naast locomotieven ook over diverse rijtuigen. Variërend van de "Oostenrijkers", bij de reizigers geliefd om hun open balkonnetjes, en de Nederlands historische rijtuigen Mat'24, ook wel "Blokkendozen" genaamd, tot de luxe rijtuigen van de voormalige Wagons-Lits of Mitropa, met hun uitgebreide keukens en luxe zitplaatsen, gebruikt bij de brunch- en dinerritten.

Ook goederenwagens zijn bij de VSM aanwezig. Denk hierbij aan diverse open en gesloten goederenwagens, rongenwagens, tankwagens, zelflossers en kuilwagens.
(Bron - website VSM)

Een bezoek aan het museum-station Beekbergen is zeer de moeite waard, naast het pas gerestaureerde stationsgebouw vind je daar ook het depot met de enorme stoomlocomotieven van meestal Duitse oorsprong, die tot in de 80tiger jaren in de voormalige DDR nog dienst deden.
Verder bijna alle niet meer bij de NS in gebruik zijnde zowel diesel locomotieven als rijtuigen.

In een grote werkplaats wordt het onderhoud aan dit materieel gepleegd.
Op het emplacement zijn ook waterkolommen voor de watervoorziening van de stoomlocs en de rijdende kraan voor het vullen van de loc tender.
Verder vleugelseinen al vervangen door lichtseinen, wissels met handbediening en een grote draaischijf om de locs te kunnen keren.
Het geheel moet een gigantisch werk geweest om dit te kunnen realiseren.
Dat wil niet zeggen dat hiermee aan alle voorwaarden voor een rijdend museum voldaan zou zijn.
Niets is minder waar, alles moet immers onderhouden worden en nog belangrijker, alles moet periodiek ook nog gekeurd worden.