"De Klomp Belicht"
01 - 01 t/m 01 - 10
Klompenmuseum Gebr. Wietzes | Wolfhorn 1A | Eelde

De Klomp in beeld

Niet alleen de vorm, maar ook het geluid dat klompen maken fascineert mij.
Als fotograaf heb ik vele opnamen met klompen als onderwerp gemaakt, maar helaas steeds momenten zonder geluid.
Bij mijn collage "Klompendans U.S.A." kun je het geluid er bij fantaseren als je kijkt naar de wilde sprongen van Gail Dockery op het laadperron van een verlaten goederenstation in de “Rietlanden” aan het oostelijk gelegen spoorwegemplacement van het Centraal Station in Amsterdam.
Gail was van beroep danseres en afkomstig uit San Antonio, Texas (U.S.A.) en
had zich na veel omzwerven in Amsterdam gevestigd.
Zij liep altijd op klompen wat voor een danseres eigenlijk niet voor de hand lag. De reden was behalve haar fascinatie voor klompen, maar vooral een practische en wel het feit dat haar voeten en enkels gevoelig waren voor het “natte” Hollandse klimaat, in tegenstelling tot het hete Texas waar ze vandaan kwam.
Voor haar waren klompen dus een uitkomst, had steeds droge en warme voeten en ze droeg ze net zo lang totdat ze totaal versleten waren.
Ze droeg ze dus ook tijdens haar performance op de houten plankier van de lege douaneloods die tegelijkertijd als klankbodem fungeerde en het stampend geluid meervoudig versterkte.
Het was een prachtig optreden en als hommage aan Gail maakte ik nu 30 jaar later een serie van haar sprongen tot een collage ter gelegenheid van deze expositie in het Klompenmuseum in Eelde.

"De voet beschermd"; toont een gevonden afgedankte klomp uit Ezinge in Groningen, waarvan de bovenkant ontbreekt. Hierdoor wordt een fraai gedetailleerde voet zichtbaar die precies past. Klomp en voet vormen zo een totaalbeeld, dat de oorspronkelijke beschermende functie van “de Klomp”symboliseert.