2002: 1 2 2003: 1 2 2004: 1 2 3 4 5 6 2005: 1 2 3 2006: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 2007: 1

BARCELONA IN AMSTERDAM

27 - 02 t/m 27 - 04
De Voormalige Diamantbeurs | Weesperplein 4 | Amsterdam

De foto’s in zwart-wit verwijzen naar een recent verleden en hebben als het ware de tijd stil gezet.

De beelden ontstonden 40 jaar geleden en getuigen van een sobere, bijna armoedige tijd, zonder toerisme, waarin voornamelijk de werkende mens opvalt, onbevangen en met aandacht voor de camera.

Het is een getuigenis geworden van het dagelijks leven van meer dan een generatie terug en daardoor een persoonlijk vormgegeven historisch document.

Bij het maken van nieuwe opnamen vorig jaar, werd voor uitsluitend kleur gekozen om het contrast met de wereld van nu te accentueren.

Bovendien werd met het kiezen voor snelle films een relatie gelegd naar de actualiteit, zoals we die tegenwoordig via de audiovisuele media gewend zijn.

De intrede van de digitale camera met z’n LCD scherm gaf een extra dimensie en het gevoel om als het ware in het onderwerp te kunnen kruipen.

Door gebruik te maken van digitale technieken, werd het mogelijk om realiteit en fantasie naadloos in elkaar over te laten gaan.

Het resultaat was een nieuwe beleving van het stadsleven in Barcelona, maar dan in een bruisende metropool met z’n eigentijdse beeldtaal in graffiti en op billboard, waar gehaaste mensen en niet te vergeten drommen toeristen hun weg trachten te vinden.

Sobre la exposición Barcelona 1963-2003

Las fotos en blanco y negro hacen referencia a un pasado reciente y, en cierta manera, han detenido el tiempo. Las imágenes surgieron hace 40 años y atestiguan un tiempo sobrio y casi empobrecido, sin turismo, donde sobre todo el trabajador salta a la vista: ingenuo y con atención para la cámara.

Se ha convertido en un testimonio de la vida cotidiana de hace más de una generación atrás y forma, por lo tanto, un documento histórico configurado personalmente.

Al hacer nuevas fotografías, el año pasado, se ha optado exclusivamente por color para acentuar el contraste con el mundo actual. Además se ha escogido un película más veloz para señalar una semejanza con la actualidad; como estamos acostumbrados hoy en día por medio del medio de comunicación visual.

La inserción de la camara digital con su pantalla LCD introdujo una nueva dimensión y la sensación de poder meterse en el sujeto. El uso de técnicas digitales permitió que la realidad y la fantasía se intermezclaran impercetiblemente.

El resultado fue una nueva experienca de la vida urbana de Barcelona, la de una metrópolis llena de vida con su lenguaje de imágenes contemporáneas en forma de grafitis y carteles publicitarios, donde gente con prisa, y no olvidemos, una multitud de turistas intentan encontrar su camino.

Amsterdam,16-01-‘04